Toinen tekijä

35,13 

Kirjailijat:Kiuru Sakari

Kuvaus

Vaikuttava jännitysromaani lähimenneisyyden tragedioista, joiden jälkiä toimittaja Matias Luoto lähtee seuraamaan. Helsingin kantakaupunki asukkaineen ja ilmiöineen herää eloon intensiivisen tarkassa kerronnassa.

Saadessaan vanhan pahvilaatikon tutulta osto- ja myyntiliikkeen pitäjältä toimittaja Matias Luoto ei osaa aavistaakaan, minkälaiseen tapahtumaketjuun laatikon sisältö hänet johdattaa. Vanhoissa lehdissä kerrotaan 1980-luvulla tapahtuneesta henkirikoksesta, josta nuori poika tuomittiin elinkautiseen vankeuteen. Laatikossa on myös osoitevihko, valokuvia sisältävä kirjekuori sekä punakantinen päiväkirja, joka on kirjoitettu täyteen numeroita.

Rikoksesta tuomittu poika on vakuuttanut aina syyttömyyttään. Moni muukin tuntuu ajattelevan, että nyt jo aikuiseksi varttunut mies istui tuomionsa syyttömänä. Samaa mieltä on myös poliisi, joka oli ensimmäisenä rikospaikalla. Hän ei ole pystynyt unohtamaan näkemäänsä.

Pian käy ilmi, että samalta surmakadulta katosi nainen muutamaa kuukautta myöhemmin. Hänen ruumiinsa löytyi maaseudulta seuraavana keväänä. Mutta miten tapauksiin liittyy nuoren miehen surma maaseudulla pienessä kyläkaupassa 70-luvun lopulla?

Kolme henkirikosta, jotka kaikki ovat jääneet pimeiksi, laittavat Matiaksen toimittajauransa haasteellisimman tilanteen eteen. Ajatuksia sekoittaa entisestään Helsingin keskustassa tapahtuva kahden miehen outo surma ja oman tuttavapiirin salaisuudet. Matias joutuu kaivautumaan syvälle huhujen ja osatotuuksien maailmaan ennen kuin tapausten väliltä löytyy hapuilevia kosketuspintoja ja asiat alkavat selvitä.

 

Tuotetunnus: 9789523565913
Nimeke: Toinen tekijä
Tekijät: Kiuru, Sakari / Kirjoittaja
Sarja: MurhaMylly, 275
Julkaisuvuosi: 2025
Kieli: suomi
Tuotemuoto: Kovakantinen kirja

 

Brand

Kiuru Sakari

Sakari Kiuru on helsinkiläinen valokuvaaja. Hän syntyi Jämsänkoskella vuonna 1961, mutta vietti lapsuutensa ja nuoruutensa Raahessa. Kiuru on  kouluttautunut valokuvaajaksi. Valokuvaajana Kiuru on vuodesta 1999 lähtien erikoistunut lähinnä musevalokuvaukseen. Hän on myös valokuvataiteilija joka on ollut mukana useissa näyttelyissä sekä Suomessa että ulkomailla. Sakari Kiuru voitti ensimmäisen FotoFinlandia-kilpailun pääpalkinnon vuonna 1989. Kuva: Markus Jokela

Kirjailijahaastattelu / syksy 2024

  Kerrotko lyhyesti itsestäsi Olen 63-vuotias helsinkiläinen valokuvaaja, kuvataiteilija ja kirjailija. Lapsuuteni ja nuoruuteni vietin Raahessa. 

Opiskelin keskikoulun jälkeen levyseppähitsaajaksi 70-luvun lopulla. Sen jälkeen tein neljänä kesänä kesätöitä terästehtaalla ja kolme talvea vietin luistinradalla jäätä tekemässä ja lunta auraamassa. Olen ollut myös rakennustöissä, lehdenjakajana, valokuvalaboratoriossa ja myyjänä valokuvausliikkeissä. 

Valokuvaajaksi kouluttauduin 1989-1993. Olen tehnyt vuodesta 1999 lähtien museovalokuvausta, lähinnä nykydokumentointia. Olen työskennellyt mm. Helsingin kaupunginmuseolle ja Museovirastolle, joiden kokoelmissa on yhteensä kymmeniä tuhansia ottamiani kuvia. Lisäksi teen valokuvataidetta. Olen ollut mukana näyttelyissä Suomessa ja ulkomailla vuodesta 1985 lähtien.

Miten sinusta tuli kirjailija? Tarinat ja tarinankertojat ovat aina vetäneet puoleensa. Elämä koostuu tarinoista. Haaveilin jo 80-luvun alkupuolella kirjoittamisesta ja kirjoitinkin joitain runoja siihen aikaan. Valokuvaus vei kuitenkin mukanaan ja haaveen toteuttaminen siirtyi eteenpäin.

Esikoisromaanini Kuoleman sukua julkaistiin 2014 ja toinen Murheiden maa 2020. Vuonna 2023 julkaistiin kolmas romaanini Putoamisen pelko. Neljäs romaanini Toinen tekijä julkaistaan alkuvuodesta 2025. Kirjoitusharrastus on elänyt omaa elämäänsä kaiken muun tekemisen rinnalla.

Mistä saat aiheet kirjoillesi? Taustana on jokaisella kirjallani ollut jokin tositapahtuma, josta olen lukenut tai kuullut. Ne ovat tapahtumia, jotka ovat jääneet vaivaamaan. Niistä olen muokannut omat versioni, jotka ovat jo niin kaukana itse kunkin tarinan alkupisteestä, että nuo tarinat ovat menettäneet käytännössä merkityksensä. Ne ovatkin toimineet lähinnä starttimoottoreina romaaneilleni.

Mistä uusin kirjasi kertoo? Lähtökohtana tapahtumille on vanha pahvilaatikko, jonka päähenkilöni saa käsiinsä. Laatikko sisältää lehtijuttuja vanhasta henkirikoksesta. Alkaa vaikuttaa siltä, että syytön henkilö istui elinkautisen rangaistuksen kyseisestä rikoksesta. Päähenkilöni tutkiessa asiaa hän törmää kahteen vanhaan selvittämättömään surmaan, joilla tuntuu olevan jokin yhteys henkirikokseen, jota hän pyrkii selvittämään.

Millainen on kirjoittamisprosessisi? Ensimmäisen kirjani kohdalla prosessi oli erittäin hidas. Se oli työn alla yli seitsemän vuotta. Romaanieni synty on nopeutunut, kun olen saanut kokemusta kirjoittajana. Romaanini Putoamisen pelko julkaistun version kirjoitin käytännössä yhtä päivää vaille kolmessa kuukaudessa. Neljännen, 2025 julkaistavan romaanini Toinen tekijä kirjoittamiseen kului aikaa runsaat neljä kuukautta.

Ensimmäistä tehdessäni pyrin jättämään koko ajan valmista tekstiä taakseni. Editoin jo siis kirjoittamisen edetessä. Välillä oli taukoja kirjoittamisessa. Pisin tauko oli 2,5 vuotta, jonka aikana en edes vilkaissut tekstiä.

Toisen kohdalla kirjoitin ensimmäisen version kolmessa ja puolessa kuukaudessa. Minulla oli siinä vaiheessa kasa tekstiä, joka tarvitsi rajua muokkausta. En vain tiennyt millaista muokkausta. Jätin sen ”lepäämään” 1,5 vuodeksi. Mietin kuitenkin sitä koko sen ajan. Muistin mitä olin kirjoittanut, vaikka en ollut lukenut sitä kertaakaan. Vuoden 2019 alussa aloitin editoinnin. Kävin tekstin läpi järjestelmällisesti alusta lähtien ja kirjoitin sen käytännössä kokonaan uusiksi neljässä kuukaudessa. Se oli kova prosessi, joka muutti kasan tekstiä kirjaksi.

Kolmannen kirjani aloitin vuoden 2020 vuoden lopulla. Kirjoitin sitä kolmisen kuukautta, kunnes lähipiirissäni sattuneet surulliset tapahtumat veivät terän kirjoittamiselta. Odotin muutaman kuukauden ja syyskuussa jatkoin varovasti. Tehtyäni kuukauden töitä tajusin, ettei kirjoittamani versio vastannut tavoitteitani. Niinpä heitin kaiken menemään. Mietin tarinan uusiksi ja yhtä päivää vaille kolmen kuukauden päästä olin kirjoittanut sen läpi. Editointiin meni noin kuukausi.

Neljännen romaanin kirjoittaminen oli tähänastisista kovin urakka omasta näkökulmastani. Halusin että kirja julkaistaan keväällä 2025, koska saman vuoden joulukuussa minulla on näyttely helsinkiläisessä galleriassa. En halunnut tilannetta, että kirjan julkaisu ja näyttely olisivat molemmat loppuvuodesta. Se olisi sekoittanut tekemisiäni toisiinsa ja aiheuttanut turhaa stressiä. Ensi kertaa kirjoitin aikataulupaineen alaisena. Minulla oli deadline.

Alun perin ei ollut tarkoitus kirjoittaa kirjoja samaa päähenkilöä käyttäen. Loin päähenkilön ja sivuhenkilöt alun perin ensimmäistä kirjani tarpeita varten. Toisen kirjan kohdalla siitä tuli ongelma koska en tarvinnut enää kaikkia sivuhenkilöitä, joista olin tehnyt päähenkilön ystäviä ensimmäisessä kirjassa.

Niinpä minun piti keksiä keino käyttää luontevasti noita sivuhenkilöitä toisessa kirjassani uusissa rooleissa ja samalla kirjoittaa heitä jotenkin ulos päähenkilöni maailmasta. 

Kolmanteen kirjaani toin yhden näistä ensimmäisen kirjani henkilöistä takaisin päähenkilöni maailmaan. Toisessa kirjassa mainitsin hänet pari kertaa, ettei hän unohtuisi, vaikka hän ei ollutkaan läsnä varsinaisessa tarinassa. Arvelin tarvitsevani häntä mahdollisessa seuraavassa kirjassani, josta en vielä silloin tiennyt juuri mitään. Kaksi alkuperäistä sivuhenkilöä on ollut mukana jokaisessa kirjassani.

Neljännessä kirjassani on uusia sivuhenkilöitä. Aikaisempien kirjojen henkilöillä ei ole tarinassa mitään roolia lukuun ottamatta yhtä puhelua yhden henkilön kanssa.

Kukin kirja on käynyt läpi pitkän valmistelun ja taustatyön tekemisen jo ennen kirjoittamisen aloittamista. Mietin paljon tapahtumapaikkoja ja niiden soveltuvuutta tarinan henkeen. Käyn joissain tapauksissa kävelyllä mietinnässä olevissa paikoissa ja otan myös usein valokuvia. Ne ovat hyvä muistin jatke niin kuin myös Google Earth, joka on myös mainio tuki silloin kun mietin esim. maantieteellisiä etäisyyksiä. Toimiessani museovalokuvaajana Helsingissä olen päässyt liikkumaan mielenkiintoisissa kohteissa ja tutustumaan kaupunkiin paremmin kuin ilman tuota työtä olisin tutustunut. Siitäkin on ollut suuri apu tapahtumapaikkojen valinnassa.

Teen myös koko ajan muistiinpanoja. Kolme tärkeintä sääntöä itselleni kirjoitusprosessin aikana ovat: Tee muistiinpanoja, tee muistiinpanoja ja tee muistiinpanoja.

Muita ohjeita itselleni ovat muun muassa: Älä yritä olla itseäsi viisaampi ja nokkelampi. Luota moraaliisi ja sivistykseesi. Älä esitä osaavaa kirjoittajaa vaan kirjoita miten osaat. Kirjoita aina tunteella. Editointivaiheessa ota järki tunteen rinnalle.

Ajattelen tarinaa riippusiltana, jota pitkin lukija kulkee. Silta kestää juuri ja juuri kulkijan painon ja se pitää lukijan, eli sillan ylittäjän, varuillaan. Lukija pitää saada odottamaan odottamatonta. Minulle tärkeämpää kuin jatkuva juonen heittely sinne ja tänne, on pitää jännitettä yllä.

Lähden aina ihmisistä liikkeelle. Pyrin kuljettamaan tarinaa ihmisten tarinana, en sillä tavalla, että tarina vie ihmistä vaan niin että ihmiset vievät tarinaa. Ihmisten persoonat ja heidän henkilökohtaiset pienet tarinansa suuremman tarinan sisällä ovat kirjan kuin kirjan vahvuuksia. Isot tarinat koostuvat pienistä tarinoista.

Mitä kirjoittaminen sinulle merkitsee? Haasteellinen harrastus, josta nautin kovasti. Ensin pitää voittaa puolelleen itsensä ja koelukijansa (joita minulla on nykyään 2-4), sitten kustantamon väki ja lopuksi varsinaiset lukijat. Kunkin kirjan puutteet ja vahvuudet paljastuvat usein vasta sitten kun kirjat on painettu ja ovat myynnissä ja lukijat ovat päässeet niitä lukemaan. Kaikkia ei voi miellyttää. Pitää olla valmis elämään sen kanssa mitä on kirjoittanut.

Mitkä ovat tulevaisuudensuunnitelmasi kirjoittamisen saralla? Minun iässäni ei luoda uutta uraa. Pitää nauttia siitä mitä on ja mitä on ollut. Kirjoittaminen on listallani vasta kolmannella sijalla valokuvaamisen ja kuvataiteen tekemisen jälkeen. En pakota itseäni kirjailijamuottiin. Pidän kirjoittamisen vapaaehtoisena nautintona.

   
Kiuru Sakari